Istanbul

Bosphorus 🌁 - Istanbul

Vrijdag zijn we lopend naar de Bosphorus brug gegaan. Deze brug is de scheiding tussen het Aziatische en het Europese gedeelte van de stad. Dit was een wandeling van 3 uur lang (vond Arjen echt mega leuk. Was zijn favo uitstapje van de week! 😉.

De avonden van afgelopen week sloten we telkens af met een biertje op het dakterras van het hostel. Leuk om op die manier nieuwe mensen en culturen te leren kennen en andersom mensen ook wat over Nederland te vertellen. Blijkt dat zwarte piet voor buitenlanders een vrij onbekend concept is... En vooral als erg racistisch gezien wordt 😝

Op naar Sri Lanka! 🇱🇰

Prinseneilanden - Istanbul

Donderdag hebben we de boot naar Büyükada genomen, een van de prinseneilanden van Istanbul. Dit is een eilandengroep dat vanaf Istanbul ongeveer 1 uur varen is. Hier hebben we fietsen gehuurd voor 100 TL pp (ongeveer € 3,30). De eilanden zijn rustig vergeleken met de stad en worden door veel van de locals bezocht als een uitstapje in het weekend.

Op de boot zagen we een aantal dolfijnen die ons tegemoet kwamen zwemmen. Dat was vet want het was voor ons beiden de eerste keer dat we wilde dolfijnen zagen.

Gekleurde straten in Balat - Istanbul

De afgelopen dagen hebben hebben we verschillende plekken in en rondom de stad bezocht. We zijn bijvoorbeeld naar de gekleurde wijk Balat gegaan. Ook hebben we samen met Kylee (uit Amerika) gegeten in een restaurant/kantine. Dit is een concept wat op meerdere plekken in Istanbul te vinden is waarbij je verschillende gerechten op je bord kan laten scheppen. Bij de kassa wordt de prijs vervolgens berekend.

Even een korte turkse taalles:
- Hallo = Merhaba
- Doei = Güle güle
- Bedankt = teşekkürler

Kadikoy street art - Istanbul

We hebben vanochtend in het hotel gegeten en zijn daarna richting de kade door de spice bazaar gelopen. Daar zijn allerlei kruiden en theesoorten te koop. Op de kade hebben we een boot naar de Aziatische kant van Istanbul genomen. In het Aziatische gedeelte hebben we de door de wat armere wijken gewandeld. Hier kwamen we veel Street Art tegen. In de avond hebben we weer samen met een groep in het hostel gegeten, en na het eten weer een biertje met de groep gedronken op het dakterras. We leerden Tom kennen die hier heen gereden is vanuit Engeland op zijn motor (Honda cb500x). Wij waren beiden natuurlijk erg geïnteresseerd in zijn manier van reizen en hebben daar een tijd over gepraat.

Karaköy - Istanbul

Het leuke van in het hostel ontbijten is dat je met de andere mensen kan bijpraten over wat ze die dag gaan doen. Wij bepalen ook vaak bij ontbijt pas wat we gaan doen die dag. We zijn richting Karaköy gelopen en hebben daar de Gelato Tower bekeken. Vervolgens zijn we doorgelopen richting Taksim Square via een grote winkelstraat waarin de tram eerder een toeristische attractie is dan functioneel nut heeft.
Op de terugweg richting het station hebben we thee gedaan in de French Street. Dit zag er leuk maar redelijk vervallen uit. Waarschijnlijk als het drukker was geweest dat ons dat niet opgevallen was..
Rond 16.00 hadden we Karaköy wel gezien en besloten we naar de Aziatische kant van Istanbul te reizen (Kadikoy). Istanbul kent twee kanten, de linkerkant is de Europa kant en de rechterkant is de Aziatische kant. Dit gaat superhandig per boot. Een overtocht van ongeveer een halfuur voor 80 cent.
In Kadikoy is de sfeer iets anders. Verkopers zijn minder opdringerig en er zijn meer westerse winkels. Vanaf Kadikoy zijn we naar Moda gelopen. Dit gebied heeft een paar parken langs het water en daar kun je leuk wandelen.
's avonds hebben we weer een biertje gedaan op het dakterras van het hostel.
Weetjes:
Thee is € 0,70
Koffie is € 1,75
Biertje is € 2,75

Second Home Hostel - Istanbul

Zondag zijn we gestart met het bezoeken van de Hagia Sofia en de Blue Mosque (Sultanahmet moskee). Daarna begon het hard te regenen. We zijn wezen schuilen bij een cafe, en hebben daarna een plekje opgezocht om te brunchen.

Na het eten zijn we vertrokken uit het hostel waar we zaten en hebben we een nieuw hostel opgezocht. Dit was het Second Home Hostel. Hier hebben we in de avond ook samen met een aantal gasten van het hostel gegeten. De eigenaar (John) kookte voor ons. In de avond hebben we op het dakterras een biertje gedronken met de hostelgasten die we tijdens het eten leerden kennen. Er zitten veel verschillende culturen hier in het hostel waaronder Russisch, Australisch, Duits, Frans, UK, Eritrees en Chinees.

Gülhane park - Istanbul

Vandaag is onze eerste echte dag in Istanbul. Het hotel serveert ontbijt op de hoogste verdieping zodat je een heel mooi uitzicht hebt. Ontbijt hier is wel wat anders dan in Nederland. We eten bijv. rijst, kruidige salades of tomaat met ei (Menemen). Bij elk ontbijt wordt er wel wit stokbrood geserveerd. Voor drinken is er koffie (Kahve) en thee (Çay).
Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en een heel eind langs de kade gelopen. Het weer was heel afwisselend met zon en regen. Onze wandeling bracht ons naar het Gülhane park. Een mooie groene omgeving vlakbij de Hagia Sophia moskee.
Aan het eind van het park stonden we blijkbaar twijfelend te kijken naar wat we gingen doen, want aan de overkant van de straat werden we al gewuifd om binnen te treden in het restaurant.. dit hebben we maar gedaan, omdat we de dag ervoor al hadden bedacht dat we hier een keer heen wilden. In eerste instantie dachten we ff iets te drinken, maar het bleek al een uur of twee en de restaurant mensen hadden er een sterke voorkeur voor dat we ook iets kwamen eten.
Na de lunch zijn we naar het volgende hostel gelopen om in te checken en de tassen (eindelijk) achter te laten. Toen we het hostel zagen hadden we al vrij snel het gevoel dat we hier niet te lang gingen verblijven. We waren de enige twee reizigers en kregen een vrij verlaten kamer ergens achterin een wat verlaten huis. De eigenaar was aardig maar leek niet heel verzorgd. Datzelfde gold voor de kamer.

Na inchecken hebben we weer rondgelopen en zijn we uitgekomen bij een wijk genaamd Kumkapi. Hier hebben we shisha (hookah) gedaan met thee en zijn we vervolgens ook gebleven voor het avondeten. De mensen hier waren super aardig, we kregen veel dingen van het huis en ze waren helemaal niet opdringerig. We hadden wel zoveel gegeten dat Leonie buikpijn had op de terugweg naar het hostel.

Sultanahmet - Istanbul

Vanochtend zijn we uit Zwolle vertrokken met de trein richting Schiphol. We lieten een regenachtig land achter toen we opstegen. Om 15.30 (14.30 in nl) zijn we op Istanbul Airport geland. Voor Leonie de eerste keer buiten Europa en dus ook haar eerste paspoortstempel🥳.

Vanaf het vliegveld hebben we de metro naar Sultanahmet genomen. Dit was een uitdaging omdat we geen turkse simkaart gekocht hadden en dus geen internet/google maps konden gebruiken. We wisten gelukkig nog ongeveer waar het hotel lag en konden op de metrokaart gokken waar we dicht in de buurt moesten komen. Toen we in Sultanahmet waren hebben we aan een een aantal mensen gevraagd (waaronder een politieagent, medewerker van informatiepunt en een ober) waar ons hotel was. Met verschillende aanwijzingen zijn we uiteindelijk aangekomen bij het Kaftan hotel.

Na het afzetten van onze backpacks was het al 20.00 uur en hebben we een restaurant opgezocht. We merkten al snel dat de Turkse verkoopmedewerkers een wat agressieve verkooptaktiek hebben. Dat liet ons terecht komen in een eetcafe vlak achter de blauwe moskee. We bestelden granaatappelsap en twee vleesgerechten. De granaatappelsap bleek echter vrij heftig (zuur) te zijn op een lege maag waardoor we beiden misselijk waren voordat we ons eten kregen. De serveerder zag dit en verdunde ons drinken daarom met sinaasappelsap/water. Na het eten zijn we terug naar het hotel gegaan en zijn we gaan slapen.