Sri Lanka

Laatste dag in Sri Lanka

Na onze middag in Galle zijn we naar Colombo gegaan met de bus. De organisatie Leads had opnieuw een kamer voor ons geboekt in Viveka hotel, waar we ook de eerste twee nachten verbleven.

In de avond hebben we semi-genoten van de Sri Lankaanse McDonalds omdat we dit toch eens moesten proberen. De Mac Rice 'n Curry is geen aanrader.. de kipburgers waren dan weer prima. Deze zaten in een Cricket combi deal van
$12 en je kreeg er 4 burgers en hot chicken wings voor πŸ‘Œ

De volgende ochtend zijn we na ons ontbijt naar het gebouw van Leads gelopen om afscheid te nemen. Di vroeg ons of we haar wilden helpen met het maken van een video voor een Nederlandse organisatie die hun projecten sponsort. Het leek haar leuk om wat Nederlands in het filmpje te vermengen. Met Arjen als cameraman hebben we een filmpje in de therapie ruimte opgenomen. Daarna hebben we geholpen met het inpakken van lunchpakketjes voor de kwetsbare vrouwen en kinderen waar Leads voor vecht. We hebben de ochtend afgesloten met een lunch op het dakterras samen met Di en Ty. Daarna hebben we de tuktuk naar het vliegveld genomen. Op naar de Malediven!β˜€οΈ

Galle

Onderweg naar Colombo hebben we een tussenstop gemaakt in Galle. Daar staat een oud Nederlands fort 🏰. We hebben een paar uurtjes rondgelopen, heel erg warm daar.. β˜€οΈπŸŒ‘οΈ

Tussenstop in Unawatuna

In Unawatuna heb je schommels aan palmbomen, dus daar moesten we even een foto van maken.. 🌴

Weligama

We hebben samen met David en Florence ontbeten in Weligama. Zij vertelden dat een andere backpacker die ze hier in Sri Lanka ontmoet hadden ook naar Weligama zou komen vandaag. We kwamen erachter dat dit Adam was die wij twee weken geleden ontmoet hadden in het Tree House Hostel in Sigiriya.

We hebben praktisch de hele dag met David en Florence doorgebracht op het strand. Adam sloot halverwege de middag ook aan. We hebben samen met hen surfboards gehuurd en geoefend met het surfen.

In de avond hebben we met zijn vijfen gegeten in een taco restaurant. Daarna hebben we afscheid genomen omdat we alle drie een hotel geboekt hadden in een ander dorpje.

Weligama is een klein dorpje aan de zuidkust van Sri Lanka. De stranden hier lenen zich uitstekend voor surfen. Verder zijn er een aantal lokale en westerse restaurants, maar veel activiteiten zijn er naast het surfen niet. De hele dag surfen is wat vermoeiend dus voor de ochtend hadden we een scooter gehuurd om wat rond te rijden.

Nog één nacht in Colombo om afscheid te nemen van Leads (de NGO waar we in het begin waren) en dan op naar de Malediven!

Ohja, onze vlucht terug naar Nederland zou via Abu Dhabi en Tel Aviv gaan, maar vanwege de situatie in IsraΓ«l is zowel de vlucht van Tel Aviv naar Amsterdam als de vlucht van Abu Dhabi naar Tel Aviv geannuleerd. Hopen dat we het geld terug krijgen. We hebben nieuwe vluchten geboekt en vliegen nu via (je raadt het niet) Istanbul πŸ•Œ terug naar Nederland πŸ‡³πŸ‡±.

Mirissa

Zondagochtend begonnen we de dag met een ontbijt bij Dosa Station. Vervolgens namen we de taxi richting Mirissa. Na twee uur lang samen in de taxi gezeten te hebben namen we afscheid van Kira en Jonas die uitstapten bij het Yala safari park. Wij vervolgden onze weg richting het busstation in Tissamaharama (spreek maar uit). Vanaf Tissamaharama hadden we de bus richting Mirissa. De busrit duurde ongeveer 4 uur.

We verbleven in "Leoni's place" in Mirissa, want ja, je weet wel.

Mirissa is een mooi maar tegelijkertijd erg toeristisch stadje. We hebben mooie stukjes strand bekeken terwijl we hier waren en kwamen zelfs nog een dodelijke slang tegen op het strand. Door de regen en overstromingen was deze waarschijnlijk vanuit de rivier bij het strand terecht gekomen. De locals vertelden ons dat het erg zeldzaam was om deze op het strand te zien en dat hij hier ook niet kon overleven.

Op maandagavond gingen we wat eten in een familierestaurant die onbeperkt eten aanbood voor 900 roepies (2,70 euro pp). Hier raakten we in gesprek met David and Florence (uit Engeland), die ook samen op reis waren. Toen het restaurant wilde sluiten zijn we samen met hen terug naar het hotel gelopen. Zij vertelden dat ze de volgende ochtend naar Weligama wilden reizen. David wist daar een leuke ontbijt plek, dus we spraken af dat we samen zouden ontbijten in Weligama. Wij hadden ondertussen ook een hotel geboekt om twee nachten te verblijven in Weligama.

Arugam Bay

Vrijdag zijn we van Ella naar Arugam Bay gereisd. Toen we bij de bushalte stonden sprak een taxichauffeur ons aan. Hij zou twee andere reizigers naar Arugam Bay vervoeren en vroeg of wij ook mee wilden. Het was een goede prijs dus we reden graag mee. In de taxi ontmoetten we Kira en Jonas, een stel uit MΓΌnchen. Samen met hen hebben we 's avonds cocktails gedronken aan de zee.

De volgende dag hebben we onze eerste surfles gehad van surf instructeur Rishi. Hij vertelde over zijn restaurant 'Back of Nature' wat hij dit jaar geopend heeft. We zijn hier de volgende dag op bezoek geweest en ontdekten dat hij nog niet op Google Maps en internet te vinden was. Daar heeft Arjen hem mee geholpen, wat resulteerde in een gratis smoothie in zijn restaurant en leuke gesprekken.

Verder zijn we samen met Kira en Jonas uit eten geweest in een luxe restaurant in Arugam Bay en hebben we fietsen gehuurd om naar de Elephant Rock te fietsen. Dit was een mooi afgelegen strand met een rots en achter de rots een rivier van zoetwater.

Later ontdekten wij dat de Elephant Rock een tweede naam had, namelijk Crocodile Rock. Op Google Maps zijn het twee verschillende rotsen maar in het echt is het één rots. Belangrijk om te weten, want we willen graag ver uit de buurt van krokodillen blijven. Deze rots grenst aan de ene kant aan een zoetwater rivier die de zee in stroomt en aan de andere kant aan de zee. We hebben daar onwetend rondgelopen maar kwamen door locals later tot te ontdekking dat hier veel krokodillen leven en dat er een paar jaar geleden een toerist van onze leeftijd overleden is door een krokodillen aanval. Dat hadden we toch liever geweten voordat we in het gebied rond gingen lopen.

Op een van de avonden in Arugam Bay kwamen we Pradeep tegen waar we mee in gesprek raakten. Hij is een local uit Arugam Bay en nodigde ons uit bij hem thuis om voor ons te koken. Toen we bij hen thuis kwamen kregen we eerst een rondleiding van zijn vrouw Champa op hun erf. Het was een erf met een aantal kleine woningen waar haar hele familie bleek te wonen. In het eerste huisje woonden haar ouders, in de andere haar zus, weer een andere haar tante en in het achterste huisje woonde zij met haar oudere dochter uit een vorig huwelijk, haar nieuwe vriend Pradeep en hun kindje van 1 jaar.
Het was bizar om te zien hoe simpel en dicht bij de natuur ze hier leven. Er was één gezamenlijke slaapkamer, waarin ook direct de toiletruimte was (afgescheiden door een doek) en op de veranda in de openlucht was de eetplek + overdekte keuken. In de tuin waren wel 30 verschillende soorten vruchten en kruiden die ze gebruikten om hun eigen eten mee te maken. Ze lieten ons een aantal exotische vruchten plukken en proeven. Dat was gaaf omdat we veel nog niet kenden. Ze vertelden ons veel over de Sri Lankaanse cultuur en tradities en over hun eigen leven.
In de avond liepen ze met ons mee terug naar ons hotel en daar namen we afscheid.

Ze wilden ons nog uitnodigen voor een ontbijt bij hun om ons meer soorten vruchten te laten proeven, maar helaas hadden wij voor de volgende ochtend een taxi geboekt samen met Kira en Jonas om naar het volgende dorpje Mirissa te gaan.

---
Vanwege de situatie in Israël is onze terugvlucht van Tel Aviv naar Amsterdam geannuleerd. Doordat een andere vliegmaatschappij ons naar Tel Aviv vliegt, lijken we op dit moment te stranden daar.. 🀞

Ella

In Ella hadden we al vrij snel bedacht dat we een scooter wilden huren. We zeiden 'scooter' tegen de vriendelijke hosts van Pearl View guesthouse en 5 minuten later hadden we een scooter van een van de buurjongens tot onze beschikking voor drie dagen.

Pearl View guesthouse wordt gerund een familie waarvan de ouders geen Engels kunnen maar wel lekker kunnen koken en waarvan de zoon het Engels gedeelte doet en ons advies geeft over de omgeving.

Ella is misschien wel het leukste dorpje waar we tot nu toe zijn geweest. De natuur is supermooi en het dorpje zelf is heel sfeervol. Je ziet wel dat Ella ingericht is voor toerisme. Ook de prijzen zijn bijna westers.

Rondom Ella hebben we de Nine Arch bridge, Adam's Peak, HalpΓ© tea factory, Ravana waterfalls en Diyaluma waterfalls bezocht. Deze laatste was een uur rijden en op de terugweg konden we helaas een uur door de regen terugrijden..

Trein Kandy naar Ella

Na onze ervaringen bij Vihaan's homestay reisden we met de bekende toeristen trein van Kandy naar Ella πŸš‚.

Op de route zie je heel veel mooie natuur. We konden er zo'n twee uur van genieten voordat we stil kwamen te staan vanwege een landslide. Dit duurde zo'n 2,5 uur en eenmaal weer vertrokken was het natuurlijk allang donker. Niks meer te zien dus. Toen moesten we nog 5,5 uur...
Op een van de foto's zie je de medewerkers die de landslide opgelost hebben. Zij hebben hun kar teruggeduwd naar het station waar wij stonden en hebben vervolgens hun kar met een touw vastgeknoopt aan onze trein om mee te kunnen liften, kan gewoon in Sri Lanka. πŸ’ͺ

Eenmaal aangekomen in Ella werden we met de tuktuk opgepikt door de eigenaar van Pearl View guesthouse en zijn we via een safari achtig weggetje in het donker aangekomen bij ons verblijf. Vervolgens direct maar naar bed gegaan. Wel de wekker gezet voor 06.00 voor de mooie zonsopgang! πŸŒ„β˜€οΈ Zie volgende bericht.

Kookles bij Vihaan's

Na de jungle ervaringen zijn we doorgereisd naar Kandy, een grote stad in het midden van Sri Lanka. Deze stad was de hoofdstad van het laatste Singalese koningkrijk Kandy, voordat heel Sri Lanka vanaf 1815 onder de Britten viel.

In Kandy verbleven we bij Vihaan's homestay. Deze lieve mensen lieten ons graag zien hoe ze ons avondeten bereidden 🌢️. Heel leuk om te zien hoe Indiase gerechten klaargemaakt worden.

Leonie had al snel in de gaten dat het 5-jarige zoontje van het stel een vorm van autisme had. We hebben hier een tijdje over doorgepraat. Leonie kon heel leuk contact maken met het jongetje en dat resulteerde in de nodige foto's en video's van de ouders.

's Ochtends kregen we ontbijt en gaven ze ons een lunchbox mee voor in de trein. Lekker rijst met curry, ei en dahl.

Safari & Slapen in de jungle

Vrijdag zijn we om half 5 's ochtends opgestaan om de zonsopgang te bekijken. Samen met een aantal andere reizigers werden we door de eigenaar van het hostel naar de Pidurangala rots gebracht. Hij wilde niet dat we in het donker door dat gebied zouden lopen omdat we 's nachts wilde olifanten tegen zouden kunnen komen. Na een donkere klim van een half uur konden we genieten van een mooi uitzicht en de zonsopgang. Eenmaal terug in het hostel werd er ontbijt voor ons gemaakt (egg hoppers).

In de middag hebben we samen met dezelfde groep reizigers twee jeeps geboekt om op safari te gaan. We hebben vooral veel olifanten gezien maar ook verschillende soorten apen, pauwen, een adelaar en een slang die een mongoose aanviel.

In de avond hebben we weer samen met iedereen bij het hostel gegeten. Het begon te regenen in de avond en wanneer het in Sri Lanka regent, dan komt dat met bakken uit de hemel. We hadden last minute besloten om een extra nachtje bij dit hostel te blijven. Dit kon, maar dan wel in een andere boomhut die meer afgelegen lag (3 minuten rijden met de tuktuk). Een medewerker van het hostel bracht ons daarheen toen we wilden gaan slapen. Dit was toch iets minder ontspannen als ons vorige plekje. Het regende en onweerde inmiddels hard en er waren geen andere mensen in de buurt. Ook was in de hele buurt de stroom uitgevallen. Deze boomhut was gevuld met iets meer salamanders en insecten als de vorige boomhut. Maar zonder warm water en wifi was het natuurlijk wel de echte jungle experience πŸ€ͺ.

Toen we net in bed lagen hoorden we een laag gegrom. Dit klonk voor ons gevoel als het geluid van een olifant maar om onszelf niet ongerust te maken vertelden we onszelf dat het vast koeien waren. De volgende ochtend kwam de eigenaar echter naar ons toe en vertelde dat er rond dat tijdstip een wilde Tusker (olifant met grote slagtanden, zeer zeldzaam in Sri Lanka) in de tuin vlak voor onze boomhut geweest was. Dat was even een gek besef momentje.

Pidurangala Tree House - Sri Lanka

Donderdag hebben we de bus uit Anuradhapura richting Dambulla genomen. Tijdens de busrit vond Arjen tot onze verrassing de sleutels van onze vorige hotelkamer in zijn broekzak. Onze eerste opdracht in Dambulla was dus om het postkantoor te vinden zodat we de sleutel terug konden sturen.

In Dambulla werden we direct verwelkomd door 2 tuktuk drivers die op onze blanke huid af kwamen. Ze probeerden ons een tuktuk ritje aan te smeren naar de Cave Temple. Na de mannen zo ongeveer 10 keer 'nee' verteld te hebben lieten we ons na een onderhandeling over de prijs toch overhalen omdat we de tempel inderdaad wilden bezoeken, op voorwaarde dat een van hen ons eerst naar het postkantoor zou brengen.

Na het bezoeken van het postkantoor en de tempel liet de tuktuk driver ons ook nog een bekende groentemarkt van Sri Lanka zien. Hier hebben we een tijdje rond gelopen. Daarna heeft dezelfde tuktuk driver ons naar Pidurangala gebracht waar ons hostel zich bevond.

We sliepen deze avond in een boomhut van het Tree House Hostel. Bij aankomst vertelden wij dat we de omgeving graag wilden verkennen. De eigenaar bood aan dat zijn collega met ons meeliep om ons een mooie wandelroute te laten zien. We wandelden door een opgedroogde rivier, waar we sporen zagen van wilde olifanten en zelfs een oud krokodillenhol.

In het hostel waren meerdere reizigers waaronder ook een aantal Nederlanders. Samen met een groep hebben we die avond de zonsondergang vanaf een rots bekeken. Vanaf hier hadden we mooi uitzicht op de Lion Rock. Daarna hebben we samen met de mensen in het hostel gegeten. Het hostel verzorgd rijst, kottu's en zelfgemaakte kipburgers waarbij zelfs het brood versgebakken wordt. De keuze was dus snel gemaakt.
Later na een paar biertjes zijn we naar bed gegaan in de krakende en kierende boomhut met een salamander en een goede hoeveelheid insecten buiten onze klamboe. Dit is ook wel even wennen..

Anuradhapura - Sri Lanka

Woensdag hebben we de oude hoofdstad van Sri Lanka, Anuradhapura, bezocht. Dit was een gebied met extreem veel tempels, ruΓ―nes en... apen. Daarna hebben we in een restaurant een koffie gedaan en voor het eerst Coconut Roti uitgeprobeerd, wel okΓ©.

In de avond zijn we uiteten geweest bij een plek die in het donker toch wat langer lopen was als we gehoopt hadden. Dit voelde niet heel veilig, vooral ook omdat Sri Lanka niet voorzien is van lantaarnpalen. We hebben daarom een tuktuk geregeld voor de terugweg. Toen we terug kwamen op het erf van het hotel was de eigenaar een sigaret aan het roken. We praatten even met hem en vervolgens nodigde hij ons uit om een drankje mee te doen met zijn vrienden in de schuur. Ons glas werd een aantal keer met gin gevuld en we kregen eten aangeboden. De muziek ging aan en de eigenaar begon Sri Lankaanse liederen mee te zingen met de karaoke set. We moesten hier erg om lachen...

Op naar Anuradhapura

Dinsdagochtend hebben we in Colombo ontbeten en zijn we vervolgens met de tuktuk richting het treinstation gegaan. We hebben de trein naar Anuradhapura genomen. De treinen in Sri Lanka gaan langzaam waardoor het meer dan 4 uur duurde over 200km.

In de trein hebben we een familie ontmoet die terug naar huis ging na een karate wedstrijd van hun zoon en dochter. We hebben de hele treinrit met ze gepraat terwijl zij ons allerlei Sri Lankaanse snacks lieten proeven zoals dahl, groene pepers, gekookte maiskolven, rijst chips en thee. Ook vulden ze onze drinkflessen met schoon drinkwater. Ze waren erg vriendelijk en zeer gastvrij! We wisselden telefoonnummers uit tijdens de rit omdat ze ons graag de typische Sri Lankaanse 'hoppers' wilden laten proeven wanneer we aan zouden komen in Anuradhapura.

Na de treinrit zijn we naar het hotel gelopen. Een vriendelijke eigenaar genaamd Levi ontving ons met een welkomstdrankje en liet ons de grote vleermuizen in zijn tuin zien. We vroegen hem om advies voor een leuk plekje om te gaan avondeten. Het plekje dat hij adviseerde wilden we net op gaan zoeken toen Arjen gebeld werd door Priya, de vrouw van het gezin uit de trein. Ze stonden voor ons hotel en hadden een pakketje met zelfgemaakte 'hoppers' voor ons meegebracht! Ze waren met de hele familie in hun busje gekomen maar sloegen onze uitnodiging om wat te blijven drinken af. Zij gingen thuis ook eten nu.

Voor deze avond hoefden we dus niet meer op zoek naar een restaurant πŸ˜‰. Toen we 's avonds naar bed gingen ontdekten we een kakkerlak in onze badkamer. Daar startte onze jacht op de kakkerlak en het eindigde het met een goede vangst 😌.

Colombo verkennen

Maandagochtend zijn we weer naar Bilal gelopen. Daar hebben we onze eerste Sri Lankaanse rijst met curry als ontbijt gehad. Erg pittig 🌢️
Na het ontbijt hebben we Colombo verkend en zijn we naar de zee gelopen. Onderweg hebben we een rok voor Leonie gekocht omdat we ontdekten dat het zeer warm is op Sri Lanka. Vanwege de boeddhistische achtergrond van het land wordt hier kleding tot over de knie gedragen. Onze korte broeken bleken dus te kort, en onze lange broeken te warm.

Het verkeer in Colombo is erg chaotisch en de vele bussen van Indiase makelij stoten dikke zwarte rookwolken uit als ze gas geven. 10 cm is voldoende ruimte voor menig verkeersdeelnemer.
De motoren hier zijn veelal kleiner dan 125cc, sommigen zijn 250cc. 400cc (in NL een lichte motor, zoals die van Leonie) is zelfs illegaal. Het verkeer rijdt hier meestal niet harder dan 30-50.

In de middag zijn we opnieuw naar Leads gegaan waar twee van Di haar collega's ons hebben geholpen met het plannen van onze reis op Sri Lanka. Een van hen was Ty. Naderhand liet hij ons een gedeelte van de stad zien en ging hij met ons op pad om een simkaartje te regelen, slippers te kopen, treintickets te boeken voor wat grotere treinreizen en om ons eerste TukTuk ritje samen uit te proberen. Ty adviseerde om de PickMe app te downloaden en deze werkt perfect om een TukTuk ritje te bestellen.

We nodigden Ty uit om met ons mee te eten en hij liet ons een restaurant zien waar we lekkere Chicken Masala gegeten hebben.

Weetjes:
Hallo = Ayubowan
Bedankt = Istuti
Tot ziens = Newatta hamuwemu

Aankomst in Sri Lanka - Colombo

Van zaterdag op zondag zijn we naar Sri Lanka gereisd. De eerste vlucht van Istanbul naar Koeweit duurde 3,5 uur. Op Koeweit hebben we twee uur gewacht en daarna hadden we een vlucht van 5,5 uur naar Colombo. Met een tijdverschil van 2,5 uur tussen Istanbul en Colombo heeft het reizen dus uiteindelijk zo'n 12,5 uur geduurd.
We hadden niet geslapen en kwamen om 07.00 's ochtends aan in Sri Lanka..

Op het vliegveld werden we door een medewerker van Leads opgehaald. Leads is een NGO die opkomt voor mishandelde kinderen en vrouwen, maar ook betrokken is bij een hele hoop andere humanitaire zaken. Door vrienden zijn we in contact gekomen met Di*, een medewerkster van Leads.
Toen wij haar vertelden dat we naar Sri Lanka kwamen heeft ze een hotel voor ons geboekt en geregeld dat we van het vliegveld opgehaald werden, heel fijn zo vroeg in de ochtend! πŸŒ„

Eenmaal in het hotel aangekomen (07.30) zijn we direct gaan slapen. Om 10.00 werden we weer wakker om te ontbijten en daarna hebben we weer een paar uur geslapen. We waren echt doodop en wilden graag van de jetlag afkomen, niet gelukt.
In de middag hadden we afgesproken met Di en kregen we koffie. Wij vroegen of we koffie zonder melk en suiker mochten. Di legde uit dat de traditionele Sri Lankaanse koffie aangeboden wordt met melk en suiker. Wil je zonder, dan krijg je alsnog los suiker bij je koffie om er zelf in te doen.

We hebben een tijd gepraat op het dakterras met een mooi uitzicht over de stad. Daarna heeft ze ons een tour door de stad gegeven in haar auto en zijn we naar het strand gegaan. Ze liet ons bij het strand een stuk bouwgrond zien waar vermogende families en Chinese investeerders een moderne stad (Port City) willen laten bouwen. Ze vertelde dat veel Sri Lankanen het niet eens zijn met de bouw hiervan. Er is onlangs een groot protest geweest. Echter heeft dit geen effect gehad en zal de bouw gewoon door gaan.

In de avond hebben we gegeten bij Bilal. Dit is een lokale eetplek die Di ons had aanbevolen had.

Sri Lanka is echt een heel mooi land! Er is veel natuur en de mensen zijn zeer gastvrij. Wel zien we veel armoede. Aan de andere kant is Sri Lanka ook weer modern want ze hebben 5g, glasvezel en zijn zeer milieubewust.